Igjen vil jeg ta utgangspunkt i artikler av journalisten Snorre Bryne (snb@dagbladet.no) i Dagbladet (http://www.dagbladet.no/) I en reportasje i avisens papirutgave den 19. september 2008, tester kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell (bildet under) et av de nye dataspillene "World Beside". Dette er et pedagogisk tverrfaglig spill med støtte fra Kunnskapsdepartementet.
Foto fra: google
Solhjell påpeker i artikkelen at denne formen for undervisning er framtiden i norske skoler. Så lenge dataspillene er faglig forankret og kan relateres til kompetansemålene i KL 06, ser han ingen betenkeligheter med at elevne får boltre seg i spill på data. På spørsmål om lærerens rolle er truet i denne nye digitale skolen, svarer Solhjell: "Tvert imot, slik undervisning krever grundig grundig oppfølging av lærerne, samt at de holder fokus på den faglige undervisningsbiten i spillene".
Jeg tror også det er viktig å imøtegå elevene i deres dataverden. Ved å bruke og sentrere undervisningen rundt deres egne interesseområder, og skape et læringsmiljø rundt det de er opptatt av i fritiden, påvirker det også læringsutbyttet. Dette har med motivasjon og mestringsfølelse å gjøre. Dette er en verden de er kjent med, og hvor ferdighetene i bruken av verktøyet ofte er bedre enn lærerens. Lærerens oppgave må, som Solhjell også påpeker, være å motivere elevene og ivareta den didaktiske biten, og lære elevene å være kritiske i de valgene de foretar, spesielt når de er online.
På denne websiden: http://www.worldbeside.com/movies/ kan du se dokumentarfilmen om World Beside som ble produsert i februar 2008. Det er en kortfilm, ca 4 minutter, som gir et lite bilde av hva World Beside er. På websiden er det ulike versoner av filmen. Det er to kataloger, en for quicktime og en for windows mediaplayer. Det er to ulike størrelser av filmen, fra ca 8 - 190 mb.
(Oslo kommune, utdanningsetaten)
1 kommentar:
Støtter deg i dette. Det er viktig å imøtegå elevene i deres verden. Det er nærmest så man kan si at det kan ikke bli for mye av det.
Det er da det blir litt trasig når kunnskapsministeren hevder at denne formen for undervisning krever tett oppfølging av lærer. For der har vi nemlig en akilleshæl. Vi har en lærertetthet og forberedelsestid som er tilpasset gårsdagens skole, der læreboka var alfa og nesten omega i undervisningen. Vi klarer ikke å betjene alle elevene med tett oppfølging, og da er det et spørmål hvor mye energi vi skal bruke på dataspill i skolen. Er det ikke bedre å bruke ei bok enn å mislykkes med et dataspill?
World beside virker utrolig spennende. Flott grafikk, fungerer på min maskin, forhåpentligvis spennende oppgaver. Håper bare stigen ikke knekker under konstruksjon av himmelen....
Legg inn en kommentar